5 maj 2008

Vad är en nördblogg?

Vad är skillnaden mellan en tönt och en nörd?

Ja, den skillnaden tycker jag är jättestor, även om de flesta töntar är nördar, och väldigt många nördar är töntar.

En tönt vet de flesta vad der är, och oftast har man en sorts Steve Urkel-bild framför sig, och minns kanske plugghästarna från högstadiet, och ser även ett sorts datageni som aldrig kommer ut och inte har några vänner. Kanske tänker man på Comic-Book Guy ur The Simpsons, fast denne ju egentligen är en nörd i ordets fulla bemärkelse.

En nörd är en person som är liiite för intresserad av ett visst ämne. Bryr sig liiite för mycket, spenderar liiite för mycket tid på den där hobbyen eller sporten och försöker gärna hitta likar bland sina medmänniskor, så att man ska få prata om sitt intresse lite extra.

Är man nördig runt en person, då får man heta fan. Är man nördig om ett fotbollslag, då heter man supporter. Och är man nördig om serietidningar, tv-spel eller något liknande, ja då blir man oftast kallad tönt. Vissa saker är det fint att vara nördig om. Det gör inte om man nördar om golf. Men passa dig du om du nördar om bloggar, då är du bara patetisk och ska skaffa dig ett liv.

Är man en nörd, så har man i de allra flesta fall ett liv utanför nörderiet också. Bara för att man nördar fredagkväll, betyder inte att man gör det varje lördag året runt.

Jag är en nörd. En sims2-nörd. Jag har andra intressen också, men jag nördar inte om den. Ett bra tecken på att man är nörd, är att man kommit på tanken att starta en blogg eller en hemsida om sitt intresse, och det har jag ju aldrig gjort med jane austens böcker, eller med larsontidningar. Men det har jag ju nu gjort med ts2.

Det mest icke-originella man kan kommentera till en sådan här blogg är att skaffa dig ett liv. Det förstör liksom hela tanken med nörderiet. Så nu har jag förekommit alla er som tänkt göra så, och det blir istället ni som blir patetiska om ni faktiskt tar av er värdefulla tid till att kommentera på det viset.

Inga kommentarer: