5 maj 2008

En nördbloggare gör entré

Välkommen till min nördblogg om the sims, the sims 2, och så småningom thesims3.

Jag har spelat sims i väldigt många år, i väldigt många former, och är fortfarande mycket fascinerad av hur flerxibelt detta underbara spel är. Man kan göra allt, och det mesta har jag gjort också.

Min favoritaspekt av thesims2 är att skapa historier, antingen för mig själv, eller för att visa andra. Berättande finns överallt i min vardag, och att berätta genom sims är samtidigt både enkelt och utmanande. Enkelt för att förutsättningarna finns där, simmarna finns där och kan fungera litegrand som aktörer i den film där jag är enväldig gud och regissör. Utmanande för att sims är väldigt oförutsebart, och de som någon gång spenderat säkert en timma på att få en enda perfekt bild, bara för att simmarna inte gör som man vill, vet vad jag menar.

Denna blogg är en nördblogg. Den handlar nästan helt uteslutande om the sims, och allra mest om thesims2. Den är i många avseenden personlig, eftersom varje människa kan spela thesims på ett högst personligt sätt. Det är det som tjusning. "Du föds. Du dör. Resten är upp till dig."