12 maj 2008

Legacylinjen Pt 1. Huvudlinjen

Jag har under den tid jag spelat sims2, påbörjat runt fyra eller fem olika legacys.

Ingen av dem tog mig särskilt långt, som mest till tredje generationen, och de var tråkiga vanliga simmar utan riktig personlighet. Den legacy jag håller på med nu, och har hållit på med i ett år, var helt annorlunda. Det är viktigt med en intressant startsim.

Legacyn heter Enkelbiljett från Cuba, och min startsim, Fabien Corav (Generation 1), emigrerade från Cuba till USA, när han såg kommunismens baksida i och med Castros diktatur. Tveksam inför den amerikanska livsstilen fann han det svårt att integreras ordentligt, och ett liv som hemlös väntade honom från den stund han klev av skeppet.

Hans hem bestod den första tiden av en maläten gammal soffa som stod under ett visset gammalt träd. Fabien knegade på i karriärstegen för slöfock, inte för att han var en, utan för att det var så många steg som passade en person med knacklig engelska och dålig utbildning, att jag inte behövde ljuga ihop vad han sysslade med. Officiellt var han dock allra mest butiksbiträde i olika typer av affärer och andra ställen.

Efter en vecka (eftersom Fabien var en eXtreme-startsim, se www.legacychallenge.com), hade Fabien träffat på en hel del människor, men den jag valde till att bli moder till nästa generation var Opal McCarthy. Jag valde Opal av flera skäl. För det första var hon mörkhyad, och jag ville gärna hålla familjens hy så mörk som möjligt, så länge som möjligt. För det andra var hon snygg, och det finns så många fula townies som går omkring i simmarnas samhällen, så det skadar inte att börja familjen snygg. Så småningom blir alla fula, menar jag. För det tredje hade hon lite smått bohemiska kläder på sig, vilket passade Fabiens fru, eftersom jag officiellt sa att Opal också var hemlös.

Opal flyttade snabbt in, bytte efternamn när det kom en ring på hennes finger, och hennes mage började snart växa. Tragedin slog till (oväntat även för mig), och Opal dog bara en liten stund efter att hon fött Generation två. Lilla Jewel Corav fick börja sitt liv moderslös, och Fabien förblev singel sedan livet ut, även om jag lekte med idén att låta honom gifta om sig.

Allt som allt var Fabien en sim som jag aldrig riktigt kom nära inpå. Jag har svårt att lära känna simmarna om jag inte känt dem sedan de var barn. Hans förflutna förblev inhöljt i ett dunkel, och på något vis var det bra så. Det ger mig ju definitivt inspiration till när historien ska knytas ihop i den sista generationen.

Next: Legacylinjen Pt2. "Jag och min stora käft"

Inga kommentarer: